Studiegebied Creatie TSO


 Creatie en Mode tso - 2e graad  

De studierichting Creatie en Mode wil de horizon van de leerlingen verbreden door de ontwikkeling van een creatief denk- en doeproces.



Creatief denken en doen met mode als middel

Binnen de lessen "creatie" prikkelen we de creativiteit van de leerlingen om tot een authentiek concept te komen. Via verschillende kanalen verzamelen de leerlingen culturele, historische, sociale en actuele informatie. Ze leren technieken aan om inspiratiebronnen om te zetten in persoonlijke ideeën en deze visueel weer te geven.

Ondersteund met de computerprogramma’s AutoCAD en Illustrator krijgen hun ideeën een tweedimensionale of driedimensionale vorm in de lessen vormgeving. De leerlingen toetsen deze ontwerpen aan vooropgestelde criteria en voeren ze nadien uit tijdens de labo-opdrachten.




Probleemoplossend denken

De leerlingen komen via experimenteren met vormen, materialen en technieken tot mogelijke oplossingen om eigen ideeën vorm te geven en te realiseren. Er zijn zowel teamgerichte als individuele opdrachten.

Presenteren en communiceren
Om commerciële aspecten aan bod te laten komen en communicatieve vaardigheden te trainen sluiten we elk jaarthema af met een presentatie. Deze presentatie wordt in groep voorbereid en gebracht voor een groot publiek. Grafische programma’s geven de presentatie van een modeconcept een extra dimensie.

Individuele concepten
Leerlingen experimenteren met vormen, technieken en materialen om hun creaties om te zetten naar gewaagde en klantgerichte creaties. Verschillende vakken spelen op elkaar in om doordachte concepten te ontwikkelen. Door een persoonlijke verwerking van de inspiratiebronnen komen de leerlingen tot unieke creaties.

Zelfstandig en zelfsturend leren
Het zelfstandig en zelfsturend leren wordt alsmaar belangrijker. De leerlingen kunnen hun eigen proces richting geven en bijsturen waar nodig. Het planmatig werken is dus een must opdat het proces tot een geslaagd eindresultaat zou leiden.
Technische en algemene vorming zitten vervat in praktische projecten.
Creatief en artistiek aangelegde jonge mensen kunnen deze uitdaging aangaan!!



 Creatie en Mode tso - 3e graad  

Boeiende en actuele thema’s In de derde graad Creatie en Mode creëren de leerlingen originele, authentieke en technische concepten binnen een sociaal of cultureel thema. Via verschillende kanalen zoals ICT (informatie- en communicatietechnologie), sprekers, bezoek aan tentoonstellingen, beurzen en modecentra bestuderen
de leerlingen culturele, actuele en kunsthistorische componenten als inspiratiebron.

Zelfstandig en in teamverband realiseren zij projecten: experimenteel, probleemanalyserend en vakoverschrijdend. Bij de ontwikkeling van de creaties wordt het CAD-programma (Computer Aided Design) toegepast. De leerlingen maken ook kennis met andere softwarepakketten zoals PowerPoint, Moviemaker en het grafische programma Illustrator.
In deze studierichting ontwikkelt de jongere een eigen identiteit en persoonlijkheid om zich expressief en creatief te kunnen waarmaken in een technologische en socio-economische maatschappij.
Het is echter van groot belang de aandacht te vestigen op de algemene vorming binnen het proces. Een vorming die leerlingen in staat stelt tot verdere studies.

Onderzoek
Het vak materiaalonderzoek biedt theoretische en technische ondersteuning met de nodige aandacht voor de verwerking van de
gekozen materialen en de invloed ervan op het milieu. Tijdens de lessen marketing en distributie analyseren de leerlingen het organisatorische aspect en het evoluerende consumentengedrag.
De praktische componenten vinden een maximale integratie tijdens de labo-opdrachten. Om economische en kwalitatieve producten te realiseren is een constante aandacht voor planning en organisatie noodzakelijk.
Mode wordt dus niet enkel als een technisch gegeven benaderd, maar er wordt ook aandacht besteed aan de esthetische en sociologische aspecten.

De computer als universeel communicatiemiddel is een middel 
om te experimenteren en zich te verdiepen in de inspiratiebronnen 
en deze op een originele en gestructureerde manier te verwerken. 
We maken gebruik van Illustrator, PowerPoint, 
scanner, digitale fotocamera, internet en AutoCAD.
Creatief en artistiek aangelegde jonge mensen kunnen deze uitdaging aangaan.
De computer als universeel communicatiemiddel is een middel om te experimenteren en zich te verdiepen in de inspiratiebronnen en deze op een originele en gestructureerde manier te verwerken. We maken gebruik van Illustrator, PowerPoint, scanner, digitale fotocamera, internet en AutoCAD.

Aan de persoonlijkheidsvorming wordt voortdurend aandacht besteed. Daarom ronden de leerlingen projecten af met een creatieve en originele presentatie, grafisch en vakoverschrijdend ondersteund. Het vak sociale en communicatieve vaardigheden traint de leerlingen om zich aan te passen aan diverse situaties, zich te presenteren voor een groep, te functioneren in teamverband en om te gaan met kritiek.









In deze studierichting ontwikkelt de jongere een eigen identiteit en persoonlijkheid om zich expressief en creatief te kunnen waarmaken in een technologische en socio-economische maatschappij.

Het is echter van groot belang de aandacht te vestigen op de algemene vorming binnen het proces. Een vorming die leerlingen in staat stelt tot verdere studies.




Mode wordt dus niet enkel als een technisch gegeven benaderd, maar er wordt ook aandacht besteed aan de esthetische en sociologische aspecten.


Creatief en artistiek aangelegde jonge mensen kunnen deze uitdaging aangaan.