Studiegebied Creatie BSO


 Moderealisatie en -presentatie bso - 2e graad  

De studierichting Moderealisatie en -presentatie speelt in op de actuele en toenemende vraag naar gespecialiseerde, verantwoordelijke modeverkopers met gevoel voor esthetiek, commerciële gerichtheid en kennis van de sector mode en interieur.

Een etalage voor een kinderzaak als uitgangspunt 
om te oefenen in het combineren van stijlen, kleuren en producten. 
Het zoeken naar interessante presentatietechnieken 
om de aandacht van de klant te trekken stimuleert vindingrijkheid.

Daarom besteden we in deze opleiding veel aandacht aan het actief, creatief, probleemoplossend en procesmatig denken en handelen. Dit veronderstelt ook een flinke dosis praktische kennis en vaardigheden die aangebracht worden vanuit de leefwereld van de leerling.

In de vakken plastische opvoeding, interieur en mode leren de leerlingen omgaan met kleuren, vormen, materialen en technieken. Via het vak ‘presentatietechnieken’ stellen ze hun uitgewerkte creaties aantrekkelijk voor.
De algemene vorming, met daarbij ook voldoende aandacht voor talen, geeft de leerlingen meer kansen bij het communicatief omgaan met mensen in allerlei situaties. De theoretische kennis wordt vertaald in praktijksituaties.

Tijdens de lessen verkoop verwerven de leerlingen inzicht in de structuur en de werking van een winkel/ bedrijf waardoor hun latere tewerkstellingskansen verhogen. Zij bereiden zich zo ook voor op de stages in de derde graad.
Door het bezoeken van een modezaak, het observeren van een video- opname,... komen de leerlingen tevens in aanraking met de realiteit en leren zij toekomstige werkterreinen beter kennen.

Deze richting biedt uitstekende perspectieven aan jonge mensen met creatieve, artistieke en commerciële talenten.








 Moderealisatie en -verkoop bso - 3e graad  

De studierichting Moderealisatie en -verkoop speelt in op de actuele en toenemende vraag naar gespecialiseerde, verantwoordelijke modeverkopers met gevoel voor esthetiek, commerciële vaardigheden en kennis binnen de sector mode en interieur. 
Kunstenaars, ateliers, workshops...
vormen de inspiratiebronnen
voor het ontwerpen en realiseren van
etalages, eigens stoffen, enz... .
Heel wat eigen creativiteit
geeft de persoonlijke toets.

Daarom besteden we in deze opleiding veel aandacht aan het actief, creatief, probleemoplossend en procesmatig
denken en handelen. Dit veronderstelt ook een flinke dosis praktische kennis en vaardigheden die aangebracht worden vanuit de leefwereld van de leerling.
In de vakken plastische opvoeding, grafische vormgeving en moderealisatie leren de leerlingen omgaan met kleuren, vormen, materialen en technieken. De esthetische, creatieve vorming van de leerlingen staat centraal in het vak ‘etalage/visual merchandising’. Creatief presenteren van diverse artikelen, promotie, blikvangers, sfeerversterkers, winkelinterieur en winkelexterieur vormen belangrijke studieonderdelen van de opleiding.
Via een verbale en non-verbale communicatie traint men de verschillende facetten van de verkoop zoals artikelenkennis, verkoopsgesprekken, klantgerichtheid, administratie en kassabeheer. De algemene vorming met taalvakken komt in deze studierichting ruim aan bod. Via thema- en projectwerk streven we zoveel mogelijk naar vakoverschrijding.
Via stages en werkplekleren komen de leerlingen in nauwer contact met de arbeidswereld: ze vertalen er de theoretische kennis naar praktijksituaties. Deze stap in het werkveld leert hen welke vaardigheden, kennis en attitudes ze op de arbeidsmarkt dienen te bezitten.
De leerlingen verwerven inzicht in de structuur en de werking van een winkel waardoor hun tewerkstellingskansen verhoogd worden.

Ook deze opleiding volgt de sterke evolutie op gebied van ICT (informatie- en communicatietechnologie). Binnen verschillende leerstofgehelen werken de leerlingen met diverse softwarepaketten zoals AutoCAD, Illustrator, mindmapping en PowerPoint. Deze moderne technologieën dragen ertoe bij dat het modeonderwijs steeds up-to-date, gevarieerd en boeiend blijft.

Deze richting biedt uitstekende perspectieven aan jonge mensen met creatieve, artistieke en commerciële talenten.







 Mode-Verkoop bso - 3e graad  

Het specialisatiejaar Mode-Verkoop richt zich in het bijzonder tot leerlingen die belangstelling hebben voor een job in de mode- en verkoopsector.

Leerlingen gebruiken verschillende
 materialen en technieken 
om op een artistieke manier 
een publiek te prikkelen, 
de aandacht te trekken.
Praktijkervaringen laten toe dieper in te gaan op productkennis, grondstoffen, pasvorm, kleuren, vormen, technieken en commerciële vaardigheden. De studenten krijgen de kans zich te specialiseren in het realiseren van modeartikelen, het uitvoeren van retouches, het artistiek presenteren en het professioneel verkopen van modeartikelen. Hierbij is het gebruik van ICT (informatie- en communicatietechnologie) een niet weg te denken medium.
De persoonlijkheidsvorming is van essentieel belang: ze zorgt ervoor dat de leerlingen een eigen stijl ontwikkelen waarbij vindingrijkheid, gevoel voor textuur, kleuren, compositie en vormen hen toelaten in te spelen op de wensen van klant.
Na dit specialisatiejaar behalen de leerlingen een diploma van het secundair onderwijs. Dit diploma opent de weg naar hoger onderwijs. Ook verdere studies in een modegericht specialisatiejaar zijn mogelijk.

Deze richting biedt uitstekende perspectieven aan jonge mensen met creatieve, artistieke en commerciële talenten.

Een thema omzetten in een sfeerpresentatie 
en een persoonlijke creatie.



Studierichting Creatie TSO